Iată mama Mea, şi fraţii Mei, şi prietenii Mei!

Departe de a fi o denigrare a propriei mame, cuvintele lui Hristos exprimă stadii ale vieţii spirituale. Ca şi în alte împrejurări, Iisus Hristos se folosesţe de adevăruri istorice sau situaţii reale pentru a înălţa auditoriul la realităţi mai profunde, pentru a-i produce schimbarea minţii (lucru păstrat până astăzi ca metanoia, pocăinţă).

Astfel, oricine face voia lui Hristos, devine rudă cu El. Aceasta se face gradual, căci în funcţie de dorinţa fiecăruia de a-şi întoarce faţa către El, Hristos se pictează pe Sine în sufletul primitor (Macarie Egipteanul). Pe măsură ce omul creşte şi se desăvârşeşte, aproprierea lui faţă de Hristos merge până la naşterea Acestuia în persoana umană, omul devenind ca Maria, mama lui Dumnezeu. Astfel, Hristos Se naşte în om, pe măsură ce omul se naşte în Dumnezeu.

Libertate în Ryloth

Compromisul este o virtute care trebuie cultivată, nu o slăbiciune pe care să o dispreţuieşti.

Creat în stilul filmelor din seria Războiul Stelelor, seria de desene animate Războiul Clonelor prezintă o gamă importantă de mesaje şi idei, capabile să suscite şi interesul adulţilor. Cu o concentrare remarcabilă a dialogului, nici un cuvânt nu este de prisos, nici o imagine fără sens, ci totul este în deplină armonie pentru o fluiditate şi claritate a gândirii.

Multiple sentimente şi idei sunt exprimate în acest episod încărcat: respectul faţă de animale, pasivitatea omului la glume răutăcioase, atitudine ce sfârşeşte prin câştigarea respectului şi a prieteniei, împărţirea bunurilor personale (fie ele puţine sau modeste), activităţi creative pentru destinderea oamenilor, etc.

Un lucru pe care însă voi insista este psihologia Maestrului Jedi Mace Windu, care, adresându-se Generalului Cham Syndulla, lider al rezistenţei, caracter radical, dificil şi schimbător, face totul pentru a-l câştiga pentru binele poporului. Astfel, el începe prin a-i lăuda calităţile organizatorice, care însă pentru un om detaşat de propria persoană şi interesat doar de binele celuilalt, nu valorează prea mult. Amintirea curajului colegilor jertfiţi pe câmpul de luptă vrea să-l sensibilizeze pe Syndulla în prevenirea unor astfel de lucruri pe viitor. Teama unei alianţă izvorăşte din neîncrederea că cel care vrea să te ajute are o agendă ascunsă, că binele adus de el nu-i decât o altă metodă de constrângere: O altă ocupaţie armată nu e un Ryloth liber. Cât va dura până voi lupta împotriva ta, Maestre Jedi?

Lăsând la o parte luptele politice ivite din vanitate, dar din care au de pierdut doar oamenii nevinovaţi, liderii luptă împreună: unul de la tribună, altul pe câmpul de bătălie, amândoi lucrând cu oamenii pentru propria lor salvare: A venit timpul pentru a ne elibera pe noi înşine! Trebuie menţionat că deşi poporul suferă şi tânjeşte după libertate, el este incapabil să se elibereze, nu poate face nimic fără sprijinul celui de sus care coboară şi lucrează împreună cu ei pentru libertate.

Odată ce inamicul este învins prin buna colaborare, comunicare şi compromis temporar, acestuia nu i se poate cere decât capitularea necondiţionată. În aceste condiţii în care deţii controlul, compromisul nu-şi mai are locul.

Compromisul nu trebuie să fie o slăbiciune, ci o înţelepciune!

Sweeney Todd sau despre dragoste

Nimeni nu nu poate concepe ceva mai înalt ca dragostea. Poveştile de dragoste sunt cele mai apreciate. Pasiunea pentru un ideal, pentru un lucru, dar mai ales pentru o persoană sunt considerate cele mai de preţ bunuri intelectuale. Nu întâmplător, fiinţa perfectă se numeşte iubire…(criteriu folosit de Andrei Kuraev pentru ierarhizarea religiilor).

Pe cât de des este folosit acest termen, în asemenea măsură îşi are şi diferenţele semantice. Aşa cum în numele păcii se pornesc şi întreţin războaie, iubirea este folosită ca pretext pentru a lucra răul, ca sursă a unor sentimente potrivnice izvorului, ca motiv de moarte. Asta nu înseamnă că iubirea sau sentimentele in general, sunt rele prin ele însele, ci percepţia, oglinda sufletului ce le reflectă este spartă (se spune că spargerea unei oglinzi este un lucru îngozitor, în credinţa că sufletul omului sălăşluieşte în oglindă, iar aceasta, odată spartă, distruge şi sufletul celui reflectat, omul murind devreme, încuiat în propria disperare, în afara Raiului).

Astfel,de la o iubire tânără, dar naivă, se poate ajunge la pierderea obiectului iubirii, cu încarcerarea sufletului în ideea unui ce ar fi fost dacă…

De la un sentiment pur, omul trece la fixitatea ideii, la moartea devenirii şi ăncastrarea în trecut. Şi aceasta în numele dragostei: geloyie, răzbunare, suicid… Tot răul în numele binelui. Nu degeaba se spune că până la 75% din acţiunile nostre sunt decise emoţional, fără substrat logic, dar voindu-se raţionale.

Sweeney – om divin, sofisticat, elegant, menit să ducă în Paradis pe cei ce-l întâlnesc.

Todd – tânăr romantic, atletic, zvelt, drăguţ şi spiritual, cu părul ca pana corbului şi ochii ca două picături de păcură.

Benjamin – ebr. Fiu al (mâinii) dreptei

Barker – om carect, dar naiv şi fragil, nebăgat în seamă decât ca o cârpă pe care trebuie să o arunci, de care trebuie să scapi.

Johanna – fată foarte frumoasă, cu părul auriu, este iubită de toţi, dorită de toţi, capabilă să înmoaie inima celui mai împietrit criminal.

Tobias – personaj biblic, ajutat în drumeţiile şi încercările sale de un înger.

Mrs. Lovett – femeie odata frumoasă, dar acum văduvăa, tânjind după dragostea care a părăsit-o prea devreme